درمان ریزش مو با PRP

بهترین تزریق چربی اصفهان |درمان ریزش مو با PRP

درمان ریزش مو با PRP چیست؟

PRP یا پلاسما با پلاکت غنی، درمانی است که پزشکان برای سرعت بخشیدن به بهبود نواحی آسیب دیده بدن از آن استفاده می‌کنند. این روش در مواردی به رشد مو نیز کمک می‌کند. پزشکان زمانی درمان ریزش مو با PRP را در دستور کار قرار می‌دهند که تغییرات باعث کوچک شدن فولیکول‌های مو شده باشد.

برای درک نحوه عملکرد PRP مهم است که از نقشی که پلاکت‌ها در روند بهبودی بدن ایفا می‌کنند، آگاهی داشته باشیم. پلاکت‌ها به همراه گلبول‌های قرمز و سفید از اجزای خون هستند. هنگامی که یک فرد دچار بریدگی یا زخم می‌شود، پلاکت‌ها اولین پاسخ‌دهندگان بدن به این حادثه هستند که برای متوقف کردن خونریزی و انجام روند بهبودی وارد عمل می‌شوند.

با توجه به این عملکرد محققان دریافتند که اگر بتوانند پلاکت‌ها را استخراج کرده و آنها را به مناطق آسیب دیده بدن تزریق کنند، می‌توانند بهبودی را سرعت بخشند.

همچنین برای درک بهتر شیوه تقویت موها با روش پی آر پی باید بدانید که موها چطور ساخته می‌شوند و چرا دچار ریزش می‌شوند.

با این حال به طور کلی، درمان ریزش مو با PRP یا پلاسما با پلاکت غنی شده، به این صورت است که فرد متخصص نمونه خون را گرفته و آن را درون ماشینی به نام سانتریفیوژ قرار می‌دهد. این دستگاه با سرعت زیاد می‌چرخد​​ تا اجزای خون را از هم جدا کند. سپس فرد متخصص پلاکت‌ها را برای تزریق خارج می‌کند.

تزریق ژل لب اصفهان | پی آر پی مو و دانستنی های آن

دلیل ریزش مو چیست و درمان ریزش مو با PRP چطور جلوی آن را می‌گیرد؟

موهای سر و بدن در ارگان‌های بسیار کوچکی به نام فولیکول تولید می‌شوند و رشد می‌کنند. فولیکول‌ها که ریشه مو را شامل می‌شود، مانند یک گلدان کوچک هستند که پیاز مو درون آن قرار دارد. از همین طریق، موها از رگ‌های خونی تغذیه می‌کنند و رشد می‌کنند.

هر تار موی بدن یا سر شما به مدت ۲ تا ۷ سال زنده خواهد بود و به رشد خود ادامه می‌دهد. پس از پایان دوران رشد، فولیکول‌های مو وارد فاز استراحت می‌شوند و موها می‌ریزند. پس از چند ماه دوباره فولیکول‌ها به مرحله رشد مو برمی‌گردند و موهای تازه تولید می‌کنند. این چرخه چندساله از زمان تولد تا مرگ هر فرد، بارها و بارها تکرار می‌شود. در نتیجه موهای بدن مرتب می‌ریزد و رشد می‌کند.

حال اگر فولیکول‌ها به دلایل ژنتیکی، تغذیه نامناسب، مشکلات پوستی و یا هر آسیب جسمی دیگری از مرحله استراحت خارج نشوند، دیگر موی جدیدی تولید نمی‌کنند؛ و یا در زمینه رشد مو بسیار ضعیف و کند عمل می‌کنند و چرخه ریزش و رشد موی شما به جای چند سال، در چند ماه طی می‌شود. یعنی قبل از اینکه به اندازه کافی بلند شوند، می‌ریزند. به همین دلیل موهای شما کم پشت می‌شود و یا دچار طاسی سر می‌شوید.

در چنین مواردی درمان ریزش مو با PRP کمک می‌کند تا فولیکول‌های مو تقویت شوند. اگر ارتباط آنها و تارهای مو با رگ‌های خونی آسیب دیده، این مشکل برطرف شود و در نهایت فولیکول‌ها به مرحله آناژن خود، با قدرت بازگردند. به این ترتیب چرخه رشد مو به حالت طبیعی برمی‌گردد و تارهای موی سر شما رشد می‌کنند و بلند می‌شوند.

آیا PRP روشی اثربخش برای درمان ریزش مو است؟

پاسخ کوتاه برای این سؤال این است که هنوز از نظر علمی درمان ریزش مو با PRP یک روش قطعی حساب نمی‌شود؛ اما تحقیقات امیدوارکننده‌ای صورت گرفته که نتایج مثبتی را گزارش کرده است.

در سال ۲۰۱۹، تیمی از محققان، یک سری تحقیقات در رابطه با درمان ریزش مو با PRP انجام دادند. یافته‌های آنها در ژورنال زیبایی جراحی پلاستیک کشور آمریکا منتشر شد. این تحقیقات در نهایت منجر به انتشار ۱۱ مقاله علمی گردید که در مجموع ۲۶۲ شرکت‌کننده مبتلا به طاسی مربوط به هورمون مردانه را مورد مطالعه قرار داده بودند. طبق نتایج به دست آمده، تقویت موی سر با پی آر پی باعث کاهش ریزش مو و افزایش قطر و تراکم رشد مو می‌شود. با این وجود محققان خاطرنشان کرده‌اند که برای یک نتیجه قطعی به مطالعات با کیفیت و کمیت بیشتری نیاز است.

در یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۹، دو گروه از افراد را که به مدت ۶ ماه از دو نوع شیوه درمانی مختلف استفاده می‌کردند، مورد بررسی قرار دادند. یک گروه ۲۰ نفری از ماینوکسیدیل و گروه دیگر ۲۰ نفر که درمان ریزش مو با PRP را پیش گرفته بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. سی نفر تا پایان این مطالعه محققین را همراهی کردند. نتایج به دست آمده نشان داد که درمان ریزش مو با PRP بسیار بهتر از ماینوکسیدیل عمل می‌کند. اما این مطالعه همچنین نشان داد که سطح پلاکت فرد متقاضی این درمان می‌تواند بر میزان نتیجه‌بخشی PRP اثر بگذارد. این به این معنی است که افرادی که سطح پلاکت خونشان پایین است، داوطلبان مناسبی برای تقویت مو با پی آر پی نیستند.

تزریق ژل لب اصفهان | تاثیر درمان پلاسمای غنی بر ریزش مو

عوارض درمان ریزش مو با PRP

یکی از مهمترین مواردی که موجب کاهش عوارض و افزایش کیفیت درمان پی آر پی می‌شود، مراجعه به یک مرکز درمانی معتبر است. رعایت اصول بهداشتی و استریل بودن وسایل در کنار انجام کار توسط متخصص ، خطر عوارضی مانند عفونت، آسیب به بافت‌های عصبی یا رگ‌های پوست و مواردی از این دست را کاهش می‌دهد.

اگر دچار ریزش مو شده و یا کیفیت و ضخامت تار موی خود را از دست داده‌اید، می‌توانید با استفاده از درمان ریزش مو با PRP از موهای خود مراقبت کنید و در مواردی کیفیت سابق را به موهای خود بازگردانید. با این حال باید در نظر داشته باشید که با وجود اینکه PRP درمانی اثربخش است اما از نتایج درمان توقعات واقع‌بینانه‌ای داشته باشید.

اگر فرد مناسب برای PRP باشید، می‌توانید با مشورت پزشک معالج خود و انجام این درمان و در صورت نیاز در ترکیب با روش‌های دیگر، موهایی شاداب و پرپشت داشته باشید. اما اگر میزان ریزش موی شما از حد مشخصی بیشتر شده باشد، دیگر با تقویت فولیکول‌ها نمی‌توانید موهای از دست رفته را برگردانید.

در چنین مواردی، باید با کمک پیوند یا کاشت مو،اقدام به ترمیم مو در مناطق بدون موی سر خود کنید. تشخیص اینکه آیا شما مناسب برای درمان ریزش مو با PRP هستید و یا باید کاشت مو انجام دهید، توسط  متخصص انجام خواهد شد و تنها از روی نشانه‌های ظاهری نمی‌توانید این موضوع را مشخص کنید .

 

 

مطالب پیشنهادی :

هیچ نظری وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید و Enter را برای جستجو وارد کنید

سبد خرید